Adbrite

Your Ad Here
Your Ad Here
Your Ad Here

Sunday, September 5, 2010

دانستنی هایی در مورد سونا

در مقاله قبل با انواع سونا ، فواید و مدت زمان استفاده از آن آشنا شدیم حال به نکته های بهداشتی راجع به سونا و هشدارها و استفاده آن برای ورزشکاران آشنا می شویم. آیا می دانستید حدود 170 نوع باکتری در سونا های خشک و بخار شناسایی شده اند ......
رعایت برخی از نكته های بهداشتی در سونا

سونای عمومی مكانی اجتماعی و محلی برای تمدد اعصاب و كسب آرامش روحی و روانی است كه مانند هر نهاد عمومی دیگری آداب خاص خود را دارد و افراد موظف به رعایت آن هستند.

تجدید قوای روحی و روانی با رعایت كامل سكوت همواره با نرمش در رفتار و گفتار و كردار است كه حاصل می شود.بلند صحبت كردن، ایجاد سروصدا در سونای عمومی جایز نیست زیرا باعث بر هم زدن تمركز دیگران می شود. همانگونه كه گفته شد سونا محلی است برای استراحت و افزایش توان روحی و روانی چس سكوت لازمه محیط سونا است.

از كارهای غیر بهداشتی و اشتباه در سونا عرق گیری است. جمع آوری عرق بدن با دست یكی از كارهای غیر بهداشتی می باشد كه باعث آلودگی محیط سونا و ایجاد بوی عرق در سونا می شود. باید اجازه داد كه عرق بدن سرازیر شده و روی حوله ای كه شخص روی آن نشسته بریزد. این كار هم از آلوده شدن محیط جلو گیری می كند و هم به علت آن كه روزنه های پوست در سونا باز است عرق گیری با دست باعث ورود میكروب به پوست می شود بنابراین از آلودگی پوستی هم جلوگیری می شود.

با سونا حدود 2% از وزن بدن كاهش می یابد كه این كاهش به طور عمده به دلیل از دست رفتن آب بدن از طریق عرق كردن است اما اگر آب موجود در سلول ها به سرعت كاهش یابد و نسبت طبیعی آن با املاح معدنی موجود در سلول ها به هم بخورد باعث خستگی، سرگیجه، سردرد و ناتوانی عمومی را در بر خواهد داشت

برای رعایت كامل بهداشت سونا هر فرد باید حوله ای اغلب مستطیل شكل و بلند با خود داشته باشد تا آن را در سونا به شكل عمودی و به ترتیبی كه حتی پاها نیز در سكوی پایین روی حوله قرار گیرند پهن كند و بنشیند. این حوله قطره های درشت عرق را كه از روی بدن سرازیر می شود به خود جذب می كند. عدم استفاده از حوله باعث ریزش عرق بدن روی سكو و انتشار بوی نا مطبوع در هوای اتاق سونا شده و هم چنین باعث انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر می شود.

پیش از ورود به سونا شست و شوی بدن با آب گرم و صابون باعث تعریق بهتر پوست می شود.

استفاده از حوضچه آب سرد باید نفر به نفر باشد و تا زمانی كه نفر قبلی از حوضچه خارج نشده نفر بعدی نباید وارد آن شود. طبق قوانین بین المللی تا زمانی كه نفر قبلی از آب خارج نشده نفر بعدی اجازه ورود به آب را ندارد زیرا هنگام خروج از گرمخانه سونا ضربان قلب از 75 به 120 و تنفس از 12 به 28 بار در دقیقه می رسد كه پیامد موقت آن دگرگونی هایی در دید چشم و التهاب و عطش به آب سرد است و در این شرایط احتمال لغزش و افتادن زیاد است.

نكته بعدی طرز ورود به آب حوضچه است كه با ید با رعایت كامل آرامش و احتیاط و بدون ایجاد سر و صدا انجام شود. شیرجه زدن در حوضچه یا پریدن در آب شمار اعمال اشتباهی است كه باعث ایجاد آسیب برای خود ودیگران می باشد.

نكته دیگر این است كه بسیاری از افراد كه حوصله ورزش را ندارند و در عین حال می خواهند بدن آنها عرق كند تا از خواص عرق كردن بهره مند شوند از انواع سوناها استفاده كنند.


با سونا حدود 2% از وزن بدن كاهش می یابد كه این كاهش به طور عمده به دلیل از دست رفتن آب بدن از طریق عرق كردن است اما اگر آب موجود در سلول ها به سرعت كاهش یابد و نسبت طبیعی آن با املاح معدنی موجود در سلول ها به هم بخورد و باعث غلظت مایع سلولی شود عوارضی مانند خستگی، سرگیجه، سردرد و ناتوانی عمومی را در بر خواهد داشت. در ضمن باید در نظر داشت كه بت عرق كردن زیاد در سونا مقدار قابل توجهی از آب و برخی املاح موجود در خون نیز كاهش می یابد و این امر باعث غلیظ شدن خون و تشنگی زیاد می شودد بنابراین برای پیشگیری از بروز هر نوع عارضه بهره مندی كامل از خواص سونا باید قبل از ورود به سونا یك لیوان آب بنوشید و بین دفعات سونا و پس از آن این عمل را تكرار كرد.

در سونا به جای هر نوع نوشیدنی از آب خالص و خنك (نه سرد) استفاده كنید و خود به تدریج به نوشیدن آب زیاد عادت دهید. این عمل ( آب درمانی )‌ در تامین بهداشت و سلامت عمومی بدن بسیار موثر است.

No comments:

Post a Comment